Μπορεί πολλοί να κατηγορούν την τακτική της Sony σε διάφορους τομείς, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι το PlayStation ήταν και είναι το σύστημα που έδωσε στη βιομηχανία του gaming την απαραίτητη ώθηση, ώστε το «σπορ των λίγων» να γίνει το «χόμπι των πολλών». Η οικογένεια των συστημάτων PlayStation κλείνει φέτος 17 χρόνια παρουσίας στην αγορά των video games και το Enternity ετοίμασε ένα ειδικό αφιέρωμα στην πορεία της, σημειώνοντας τις πιο σημαντικές στιγμές, βαδίζοντας προς την… ενηλικίωση.

Το PlayStation κυκλοφόρησε στις 3 Δεκεμβρίου του 1994 στην αγορά της Ιαπωνίας και σήμανε την εμπλοκή της Sony στην αγορά της ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας, μία αγορά που δεν είχε αγγίξει μέχρι τότε. Η εμπορική επιτυχία που σημείωσε μεταφράστηκε σε 100 εκατομμύρια συστήματα μέσα σε 9,5 χρόνια διάθεσης, ρεκόρ που έσπασε με τη διάθεση του PlayStation 2. Το χειριστήριο που συνόδευσε όλα τα PlayStation είναι το DualShock που έχει πουλήσει μέχρι και τα τέλη του 2008 πάνω από 30 εκατομμύρια περιφερειακά.

Η γέννηση του PlayStation οφείλεται στη Nintendo, η οποία στράφηκε στη Sony όταν θέλησε να εμπλέξει την αποθήκευση των τίτλων του Super NES σε CD-Rom. Την ανάπτυξη του project από το 1986 επέβλεπε ο Ken Kutaragi και γι’ αυτό έμεινε γνωστός στη βιομηχανίας ως ο «πατέρας του PlayStation». Στις αρχές των 90s, η Nintendo αποκάλυψε στο πλαίσιο του Consumer Electronics Show την επέκταση του τότε συστήματός της στα ψηφιακά μέσα, με τη διανομή του Play Station (όπως ονομαζόταν τότε) να γίνεται από την ίδια. Ωστόσο η Sony αποδείχτηκε ισχυρός αντίπαλος και «επικίνδυνος» συνεργάτης για πολλά από τα στελέχη της εταιρίας του Kyoto και κυρίως του Hiroshi Yamauchi. Ο τότε ιθύνων νους της Nintendo διάβασε αναλυτικά εκ των υστέρων το συμφωνητικό των δύο πλευρών και αποφάσισε να ακυρώσει το project μυστικά. Ο βασικός λόγος ήταν ότι πρώτον η Nintendo δεν ήθελε συνεργάτης της να έχει πρόσβαση στα «εσωτερικά» του Super NES και δεύτερον ότι υπήρχαν έντονες διαφωνίες για το πώς θα μοιράζονταν τα κέρδη από το hardware.

Ο τρόπος με τον οποίο αντέδρασε η Nintendo ήταν η αιτία για μια μεγάλη ρήξη ανάμεσα στις δύο πλευρές. Ενώ είχε συμφωνηθεί να ανακοινωθεί από πλευράς Sony το Play Station, η Nintendo την επόμενη ακριβώς ημέρα του Consumer Electronics Show αποκάλυψε ότι η συμφωνία έπαψε να ισχύει, επιλέγοντας ως συνεργάτη για την ανάπτυξη CD-ROM για το SNES την Philips N.V. O Ken Kutaragi πίστευε τόσο πολύ στο project που έπεισε τον τότε πρόεδρο της Sony Norio Ohga να διατηρήσει ζωντανό το PlayStation στο εσωτερικό της ιαπωνικής εταιρίας, έτσι ώστε να προσφερθεί ως αυτόνομη πρόταση στην αγορά του gaming. Η διαμάχη για να παρθεί αυτή η απόφαση στο εσωτερικό της Sony ήταν τόσο μεγάλη που ο Ohga έβαλε προσωπικό στοίχημα να ξεπλύνει αυτή την ντροπή. Μάλιστα, τόσο ο ίδιος, όσο και ο Kutaragi ένιωσαν τόσο προσβεβλημένοι που έβαλαν σκοπό να διαθέσουν μία κονσόλα που θα έκανε το Super NES να φαντάζει απαρχαιωμένο.

Εν τέλει, η Nintendo εγκατέλειψε το project κυκλοφορίας CD-ROM για το Super NES το 1993, ενώ από το 1995 και έπειτα, ήταν η μόνη εταιρία που δεν είχε επιλέξει το ψηφιακό αυτό αποθηκευτικό μέσο για τα συστήματά της. Η συζήτηση για το πώς θα ήταν η αγορά σήμερα αν η Nintendo δεν είχε συμπεριφερθεί έτσι είναι μεγάλη… Ο Kutaragi από την πλευρά του μεταφέρθηκε με την ομάδα του στη Sony Music, όπου τον Νοέμβριο του 1993 θεωρήθηκε απαραίτητο να δημιουργηθεί η Sony Computer Entertainment. Στα τέλη του 1993 δόθηκε και το πράσινο φως από τη Sony, ενώ την ίδια χρονική στιγμή προσλήφθηκε ο Phil Harrison για να αναλάβει στη συνέχεια τα Sony Computer Entertainment Worldwide Studios.Σε ένα ξενοδοχείο του Τόκυο, η Sony παρουσίασε το 1994 σε μία σειρά συνεργατών, με τιςElectronic Arts και Namco να είναι οι πρώτες εταιρίες που δήλωσαν έντονα το ενδιαφέρον εμπλοκής στη νέα γενιά παιχνιδιών, κυρίως λόγω των τεχνικών προδιαγραφών και δυνατοτήτων του συστήματος. Εν τέλει, το σύστημα κυκλοφόρησε στα τέλη της ίδιας χρονιάς, με το κοινό να ανταποκρίνεται ιδιαίτερα θερμά. Το σύστημα μπορούσε ακόμη να αναπαράγει μουσικά CD, καθώς και να προσφέρει στο χρήστη δυνατότητες διαχείρισης των saves σε ειδικές κάρτες μνήμης. Μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2007, πάνω από 7.900 games είχαν διατεθεί, με τις πωλήσεις να ξεπερνούν τα 960 εκατομμύρια αντίτυπα!

Το πρώτο redesign (που σήμανε και σημαντική μείωση κόστους κατασκευής) για το PlayStation ήρθε στις 8 Ιουλίου του 2000 με το PSone, με το interface να παρουσιάζεται διαφορετικό, αλλά και το σύστημα να είναι πιο δύσκολο να πέσει θύμα των modders που εγκαθιστούσαν το γνωστό «τσιπάκι». Την ίδια χρονιά (στις 4 Μαρτίου), η Sony κυκλοφόρησε στην αγορά και το PlayStation 2, με το δεύτερο σύστημα να είναι συμβατό με τους τίτλους του πρώτου, αλλά και να μπορεί να αναπαράγει DVD ταινίες. Η δυσκολία στην παραγωγή έφερε λίγες κονσόλες στα καταστήματα, κάτι που όμως δεν απέτρεψε το κοινό από το να σπεύσει να το αγοράσει και να πετύχει πωλήσεις της τάξης των 980 χιλιάδων μέσα σε μία ημέρα! Ταυτόχρονα, παρουσιάστηκε και το DualShock 2. Για να ανταγωνιστεί το Xbox Live, η Sony διέθεσε το 2002 το PlayStation Network Adapter, που έδινε στο σύστημα τη δυνατότητα να συνδεθεί στο διαδίκτυο για να παρουσιάσει το online gaming μέσα από μία σειρά τίτλων, όπως το SOCOM: US Navy SEALs.

Δύο χρόνια αργότερα (το 2004) η Sony διέθεσε μία νέα έκδοση του PlayStation 2, το λεγόμενο PS2 Slim, το οποίο και ήταν πιο λεπτό, πιο φθηνό και διέθετε ενσωματωμένη θύρα Ethernet. To δεύτερο σύστημα άγγιξε μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου του 2011 τα 150 εκατομμύρια συστήματα, ενώ η τωρινή κονσόλα (PS3) βρίσκεται μέχρι τα τέλη Μαρτίου στα 50 (εκατομμύρια). Το PlayStation 2 συμπεριλήφθηκε, τέλος, και σε δύο άλλα προϊόντα ως μπράντα και συγκεκριμένα σε ένα ψηφιακόvideo recorder που κυκλοφόρησε στην αγορά της Ιαπωνίας ως PSX και σε ορισμένες σειρές τηςBravia που ενσωμάτωναν λειτουργίες του PS2.

Το 2005 ήταν η χρονιά που αποκαλύφθηκε το PlayStation 3. Συγκεκριμένα, στην Ε3 εκείνης της χρονιάς (που διεξαγόταν η έκθεση τον Μάιο), η Sony παρουσίασε ένα χειριστήριο που δε θύμιζε σε τίποτα το DualShock, αλλά έμοιαζε περισσότερο με μπούμερανγκ. Το πρωτότυπο PS3 είχε δύο θύρες HDMI, τρία Ethernet Ports και έξι USB ports, ωστόσο όταν παρουσιάστηκε στην Ε3 του 2006 στην τελική του μορφή οι αριθμοί μειώθηκαν σε ένα HDMI port, ένα Ethernet Port και τέσσερις θύρες USB. Για πρώτη φορά η ιαπωνική εταιρία διάλεξε το εμπορικό μοντέλο διάθεσης δύο διαφορετικών εκδόσεων, μία με σκληρό δίσκο χωρητικότητας 20GB και μία με σκληρό δίσκο χωρητικότητας 60GB. Η εμπορική διάθεση του PlayStation ξεκίνησε στις 11 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς και στις 17 για την αγορά της Ευρώπης και της Αμερικής. Ωστόσο, στις αρχές Σεπτεμβρίου η Sony ανακοίνωσε την μεταφορά του PAL συστήματος για τον Μάρτιο του 2007, λόγω περιορισμένης διαθεσιμότητας Blu-ray drives.

Σύμφωνα με την Media Create, πάνω από 80 χιλιάδες συστήματα πουλήθηκαν μέσα στην πρώτη ημέρα, ενώ στην αγορά της Αμερικής σημειώθηκαν μέχρι και έκτροπα, με πελάτες που είχαν κατασκηνώσει έξω από τα καταστήματα να δέχονται έως και πυρά από συμμορίες που μετέπειτα τους λήστεψαν! Στις 18 Αυγούστου 2009, στο πλαίσιο της Gamescom, η Sony ανακοίνωσε και την λεπτή έκδοση του PS3 που κατανάλωνε λιγότερο ρεύμα, ήταν κατά πολύ πιο ελαφριά και ξεκίνησε να διατίθεται εμπορικά από τις αρχές Σεπτεμβρίου της ίδιας χρονιάς. Ο επεξεργαστής Cell ήταν και το μεγαλύτερο στοίχημα για τη Sony, η οποία επένδυσε πολλά και για τα πρώτα χρόνια διάθεσης της κονσόλας έβγαινε αρκετά ζημιωμένη από κάθε πώληση. Η ισχύς του είναι τέτοια που η Sony ανακοίνωσε τη συνεργασία της με το Πανεπιστήμιο του Stanford, έτσι ώστε να διαθέσει την εφαρμογήFolding@Home. Με αυτήν, οι χρήστες είχαν τη δυνατότητα να αφήνουν το σύστημά τους ανοιχτό και αυτό να προσφέρει την ισχύ του για έρευνες. Αξίζει να σημειωθεί πως το πρώτο PlayStation 3 controller ονομάστηκε Sixaxis (λόγω της δυνατότητας ανάγνωσης κίνησης σε έξι άξονες), αλλά δεν προσέφερε υποστήριξη του μηχανισμού ανάδρασης, λόγω νομικών διαφορών της Sony με την εταιρία που ήταν υπεύθυνη για τη λειτουργία. Το 2007 παρόλα αυτά, το πρόβλημα λύθηκε, οι δύο πλευρές κατέληξαν σε συμφωνία και στο πλαίσιο του Tokyo Game Show παρουσιάστηκε το DualShock 3. H τελευταία πρόταση της ιαπωνικής εταιρίας στον τομέα του χειρισμού ήρθε στην Ε3 του 2009, όταν και ανακοινώθηκε για πρώτη φορά το PlayStation Move. Το motion sensing χειριστήριο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Game Developers Conference του 2012 και κυκλοφόρησε επίσημα στις 15 Σεπτεμβρίου στην αγορά της Ευρώπης.

Το Απρίλιος του 2011 είναι σίγουρα ο μήνας που δε θα ξεχάσει ποτέ η Sony, αφού στις 23/04 η εταιρία παραδέχτηκε επίσημα πως το PlayStation Network έπεσε θύμα επίθεσης hackers. Τα στοιχεία λογαριασμών 77 εκατομμυρίων χρηστών έπεσαν στα χέρια επιτήδειων και μετά από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, η εταιρία επανέφερε την ηλεκτρονική της υπηρεσία, προσφέροντας ένα πακέτο δωρεάν πρόσβασης 30 ημερών στο PlayStation Plus, καθώς και δύο downloadable τίτλους για το σύστημα. Αξίζει ακόμη να σημειωθεί πως το PS3 είναι το πρώτο σύστημα οικιακής ψυχαγωγίας που εισήγαγε την έννοια του στερεοσκοπικού 3D, προσφέροντας έτσι ακόμη περισσότερες δυνατότητες σε developers και gamers.

Η επιτυχία της σειράς PlayStation οδήγησε τον ιαπωνικό κολοσσό στο να ασχοληθεί και με τα φορητά συστήματα, διαθέτοντας το PlayStation Portable (PSP), το οποίο αν και ηττήθηκε από το ανταγωνιστικό Nintendo DS, έφτασε στα χέρια 67.8 εκατομμυρίων χρηστών. H ανάπτυξή του ανακοινώθηκε κατά τη διάρκεια της Ε3 του 2003, όταν και ο Ken Kutaragi το χαρακτήρισε ως το «Walkman του 21ου αιώνα», θέλοντας να εστιάσει στις multimedia δυνατότητες που είχε. Η επίσημη αποκάλυψή του έγινε στην Ε3 της επόμενης χρονιάς, ενώ ανακοινώθηκε πως πάνω από 99 εταιρίες εργάζονται ήδη σε τίτλους. Στις 12 Δεκεμβρίου του 2004, το σύστημα κυκλοφόρησε στην Ιαπωνία και κατάφερε να φτάσει στα χέρια 200 χιλιάδων καταναλωτών. Η αγορά της Ευρώπης το υποδέχτηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου με σημαντική διαφορά τιμής που έγινε άμεσα αντιληπτή και αντικείμενο σχολιασμού από τους gamers. Παρόλα αυτά, σχεδόν 200 χιλιάδες καταναλωτές το προμηθεύτηκαν μόνο από τα καταστήματα της Μεγάλης Βρετανίας, μέσα στο πρώτο 24ωρο.

Το πρώτο redesign ήρθε για το PSP στην Ε3 του 2007 με το PSP-2000 που ήταν 33% πιο ελαφρύ και 19% πιο λεπτό από το αρχικό μοντέλο. Η διάθεσή του ξεκίνησε από τις 6 Σεπτεμβρίου του ίδιου χρόνου στην αγορά της Ευρώπης. Τον Οκτώβριο του 2008 εμφανίστηκε το PSP-3000, προσφέροντας υποστήριξη για πιο πλούσια γκάμα χρωμάτων και υποστήριξη για έξοδο εικόνας μέσω component και composite καλωδίων. Το PSPgo ήταν η τελευταία απόπειρα της Sony να κινήσει το ενδιαφέρον των gamers με τάση προς το lifestyle, ωστόσο η εμπορική του πορεία δεν ήταν η αναμενόμενη και η Sony σταμάτησε να το προωθεί σχετικά άμεσα. Το PSP-E1000 είναι η τελευταία μορφή του τωρινού φορητού της Sony και ανακοινώθηκε στη φετινή συνέντευξη Τύπου της εταιρίας στο πλαίσιο της Gamescom. Η χαμηλή του τιμή στα 99€ είναι αυτή που θα σφραγίσει το κλείσιμο της πορεία του στην αγορά, αφού το PlayStation Vita έρχεται να πάρει τη σκυτάλη μέσα στο μήνα (για την αγορά της Ιαπωνίας). Χρόνια πολλά, λοιπόν, PlayStation και δεν έχουμε παρά να ευχηθούμε ακόμη πιο επιτυχημένη πορεία!
Το PlayStation κυκλοφόρησε στις 3 Δεκεμβρίου του 1994 στην αγορά της Ιαπωνίας και σήμανε την εμπλοκή της Sony στην αγορά της ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας, μία αγορά που δεν είχε αγγίξει μέχρι τότε. Η εμπορική επιτυχία που σημείωσε μεταφράστηκε σε 100 εκατομμύρια συστήματα μέσα σε 9,5 χρόνια διάθεσης, ρεκόρ που έσπασε με τη διάθεση του PlayStation 2. Το χειριστήριο που συνόδευσε όλα τα PlayStation είναι το DualShock που έχει πουλήσει μέχρι και τα τέλη του 2008 πάνω από 30 εκατομμύρια περιφερειακά.
Η γέννηση του PlayStation οφείλεται στη Nintendo, η οποία στράφηκε στη Sony όταν θέλησε να εμπλέξει την αποθήκευση των τίτλων του Super NES σε CD-Rom. Την ανάπτυξη του project από το 1986 επέβλεπε ο Ken Kutaragi και γι’ αυτό έμεινε γνωστός στη βιομηχανίας ως ο «πατέρας του PlayStation». Στις αρχές των 90s, η Nintendo αποκάλυψε στο πλαίσιο του Consumer Electronics Show την επέκταση του τότε συστήματός της στα ψηφιακά μέσα, με τη διανομή του Play Station (όπως ονομαζόταν τότε) να γίνεται από την ίδια. Ωστόσο η Sony αποδείχτηκε ισχυρός αντίπαλος και «επικίνδυνος» συνεργάτης για πολλά από τα στελέχη της εταιρίας του Kyoto και κυρίως του Hiroshi Yamauchi. Ο τότε ιθύνων νους της Nintendo διάβασε αναλυτικά εκ των υστέρων το συμφωνητικό των δύο πλευρών και αποφάσισε να ακυρώσει το project μυστικά. Ο βασικός λόγος ήταν ότι πρώτον η Nintendo δεν ήθελε συνεργάτης της να έχει πρόσβαση στα «εσωτερικά» του Super NES και δεύτερον ότι υπήρχαν έντονες διαφωνίες για το πώς θα μοιράζονταν τα κέρδη από το hardware.
Ο τρόπος με τον οποίο αντέδρασε η Nintendo ήταν η αιτία για μια μεγάλη ρήξη ανάμεσα στις δύο πλευρές. Ενώ είχε συμφωνηθεί να ανακοινωθεί από πλευράς Sony το Play Station, η Nintendo την επόμενη ακριβώς ημέρα του Consumer Electronics Show αποκάλυψε ότι η συμφωνία έπαψε να ισχύει, επιλέγοντας ως συνεργάτη για την ανάπτυξη CD-ROM για το SNES την Philips N.V. O Ken Kutaragi πίστευε τόσο πολύ στο project που έπεισε τον τότε πρόεδρο της Sony Norio Ohga να διατηρήσει ζωντανό το PlayStation στο εσωτερικό της ιαπωνικής εταιρίας, έτσι ώστε να προσφερθεί ως αυτόνομη πρόταση στην αγορά του gaming. Η διαμάχη για να παρθεί αυτή η απόφαση στο εσωτερικό της Sony ήταν τόσο μεγάλη που ο Ohga έβαλε προσωπικό στοίχημα να ξεπλύνει αυτή την ντροπή. Μάλιστα, τόσο ο ίδιος, όσο και ο Kutaragi ένιωσαν τόσο προσβεβλημένοι που έβαλαν σκοπό να διαθέσουν μία κονσόλα που θα έκανε το Super NES να φαντάζει απαρχαιωμένο.
Εν τέλει, η Nintendo εγκατέλειψε το project κυκλοφορίας CD-ROM για το Super NES το 1993, ενώ από το 1995 και έπειτα, ήταν η μόνη εταιρία που δεν είχε επιλέξει το ψηφιακό αυτό αποθηκευτικό μέσο για τα συστήματά της. Η συζήτηση για το πώς θα ήταν η αγορά σήμερα αν η Nintendo δεν είχε συμπεριφερθεί έτσι είναι μεγάλη… Ο Kutaragi από την πλευρά του μεταφέρθηκε με την ομάδα του στη Sony Music, όπου τον Νοέμβριο του 1993 θεωρήθηκε απαραίτητο να δημιουργηθεί η Sony Computer Entertainment. Στα τέλη του 1993 δόθηκε και το πράσινο φως από τη Sony, ενώ την ίδια χρονική στιγμή προσλήφθηκε ο Phil Harrison για να αναλάβει στη συνέχεια τα Sony Computer Entertainment Worldwide Studios.Σε ένα ξενοδοχείο του Τόκυο, η Sony παρουσίασε το 1994 σε μία σειρά συνεργατών, με τιςElectronic Arts και Namco να είναι οι πρώτες εταιρίες που δήλωσαν έντονα το ενδιαφέρον εμπλοκής στη νέα γενιά παιχνιδιών, κυρίως λόγω των τεχνικών προδιαγραφών και δυνατοτήτων του συστήματος. Εν τέλει, το σύστημα κυκλοφόρησε στα τέλη της ίδιας χρονιάς, με το κοινό να ανταποκρίνεται ιδιαίτερα θερμά. Το σύστημα μπορούσε ακόμη να αναπαράγει μουσικά CD, καθώς και να προσφέρει στο χρήστη δυνατότητες διαχείρισης των saves σε ειδικές κάρτες μνήμης. Μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2007, πάνω από 7.900 games είχαν διατεθεί, με τις πωλήσεις να ξεπερνούν τα 960 εκατομμύρια αντίτυπα!
Το πρώτο redesign (που σήμανε και σημαντική μείωση κόστους κατασκευής) για το PlayStation ήρθε στις 8 Ιουλίου του 2000 με το PSone, με το interface να παρουσιάζεται διαφορετικό, αλλά και το σύστημα να είναι πιο δύσκολο να πέσει θύμα των modders που εγκαθιστούσαν το γνωστό «τσιπάκι». Την ίδια χρονιά (στις 4 Μαρτίου), η Sony κυκλοφόρησε στην αγορά και το PlayStation 2, με το δεύτερο σύστημα να είναι συμβατό με τους τίτλους του πρώτου, αλλά και να μπορεί να αναπαράγει DVD ταινίες. Η δυσκολία στην παραγωγή έφερε λίγες κονσόλες στα καταστήματα, κάτι που όμως δεν απέτρεψε το κοινό από το να σπεύσει να το αγοράσει και να πετύχει πωλήσεις της τάξης των 980 χιλιάδων μέσα σε μία ημέρα! Ταυτόχρονα, παρουσιάστηκε και το DualShock 2. Για να ανταγωνιστεί το Xbox Live, η Sony διέθεσε το 2002 το PlayStation Network Adapter, που έδινε στο σύστημα τη δυνατότητα να συνδεθεί στο διαδίκτυο για να παρουσιάσει το online gaming μέσα από μία σειρά τίτλων, όπως το SOCOM: US Navy SEALs.
Δύο χρόνια αργότερα (το 2004) η Sony διέθεσε μία νέα έκδοση του PlayStation 2, το λεγόμενο PS2 Slim, το οποίο και ήταν πιο λεπτό, πιο φθηνό και διέθετε ενσωματωμένη θύρα Ethernet. To δεύτερο σύστημα άγγιξε μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου του 2011 τα 150 εκατομμύρια συστήματα, ενώ η τωρινή κονσόλα (PS3) βρίσκεται μέχρι τα τέλη Μαρτίου στα 50 (εκατομμύρια). Το PlayStation 2 συμπεριλήφθηκε, τέλος, και σε δύο άλλα προϊόντα ως μπράντα και συγκεκριμένα σε ένα ψηφιακόvideo recorder που κυκλοφόρησε στην αγορά της Ιαπωνίας ως PSX και σε ορισμένες σειρές τηςBravia που ενσωμάτωναν λειτουργίες του PS2.
Το 2005 ήταν η χρονιά που αποκαλύφθηκε το PlayStation 3. Συγκεκριμένα, στην Ε3 εκείνης της χρονιάς (που διεξαγόταν η έκθεση τον Μάιο), η Sony παρουσίασε ένα χειριστήριο που δε θύμιζε σε τίποτα το DualShock, αλλά έμοιαζε περισσότερο με μπούμερανγκ. Το πρωτότυπο PS3 είχε δύο θύρες HDMI, τρία Ethernet Ports και έξι USB ports, ωστόσο όταν παρουσιάστηκε στην Ε3 του 2006 στην τελική του μορφή οι αριθμοί μειώθηκαν σε ένα HDMI port, ένα Ethernet Port και τέσσερις θύρες USB. Για πρώτη φορά η ιαπωνική εταιρία διάλεξε το εμπορικό μοντέλο διάθεσης δύο διαφορετικών εκδόσεων, μία με σκληρό δίσκο χωρητικότητας 20GB και μία με σκληρό δίσκο χωρητικότητας 60GB. Η εμπορική διάθεση του PlayStation ξεκίνησε στις 11 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς και στις 17 για την αγορά της Ευρώπης και της Αμερικής. Ωστόσο, στις αρχές Σεπτεμβρίου η Sony ανακοίνωσε την μεταφορά του PAL συστήματος για τον Μάρτιο του 2007, λόγω περιορισμένης διαθεσιμότητας Blu-ray drives.
Σύμφωνα με την Media Create, πάνω από 80 χιλιάδες συστήματα πουλήθηκαν μέσα στην πρώτη ημέρα, ενώ στην αγορά της Αμερικής σημειώθηκαν μέχρι και έκτροπα, με πελάτες που είχαν κατασκηνώσει έξω από τα καταστήματα να δέχονται έως και πυρά από συμμορίες που μετέπειτα τους λήστεψαν! Στις 18 Αυγούστου 2009, στο πλαίσιο της Gamescom, η Sony ανακοίνωσε και την λεπτή έκδοση του PS3 που κατανάλωνε λιγότερο ρεύμα, ήταν κατά πολύ πιο ελαφριά και ξεκίνησε να διατίθεται εμπορικά από τις αρχές Σεπτεμβρίου της ίδιας χρονιάς. Ο επεξεργαστής Cell ήταν και το μεγαλύτερο στοίχημα για τη Sony, η οποία επένδυσε πολλά και για τα πρώτα χρόνια διάθεσης της κονσόλας έβγαινε αρκετά ζημιωμένη από κάθε πώληση. Η ισχύς του είναι τέτοια που η Sony ανακοίνωσε τη συνεργασία της με το Πανεπιστήμιο του Stanford, έτσι ώστε να διαθέσει την εφαρμογήFolding@Home. Με αυτήν, οι χρήστες είχαν τη δυνατότητα να αφήνουν το σύστημά τους ανοιχτό και αυτό να προσφέρει την ισχύ του για έρευνες. Αξίζει να σημειωθεί πως το πρώτο PlayStation 3 controller ονομάστηκε Sixaxis (λόγω της δυνατότητας ανάγνωσης κίνησης σε έξι άξονες), αλλά δεν προσέφερε υποστήριξη του μηχανισμού ανάδρασης, λόγω νομικών διαφορών της Sony με την εταιρία που ήταν υπεύθυνη για τη λειτουργία. Το 2007 παρόλα αυτά, το πρόβλημα λύθηκε, οι δύο πλευρές κατέληξαν σε συμφωνία και στο πλαίσιο του Tokyo Game Show παρουσιάστηκε το DualShock 3. H τελευταία πρόταση της ιαπωνικής εταιρίας στον τομέα του χειρισμού ήρθε στην Ε3 του 2009, όταν και ανακοινώθηκε για πρώτη φορά το PlayStation Move. Το motion sensing χειριστήριο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Game Developers Conference του 2012 και κυκλοφόρησε επίσημα στις 15 Σεπτεμβρίου στην αγορά της Ευρώπης.
Το Απρίλιος του 2011 είναι σίγουρα ο μήνας που δε θα ξεχάσει ποτέ η Sony, αφού στις 23/04 η εταιρία παραδέχτηκε επίσημα πως το PlayStation Network έπεσε θύμα επίθεσης hackers. Τα στοιχεία λογαριασμών 77 εκατομμυρίων χρηστών έπεσαν στα χέρια επιτήδειων και μετά από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, η εταιρία επανέφερε την ηλεκτρονική της υπηρεσία, προσφέροντας ένα πακέτο δωρεάν πρόσβασης 30 ημερών στο PlayStation Plus, καθώς και δύο downloadable τίτλους για το σύστημα. Αξίζει ακόμη να σημειωθεί πως το PS3 είναι το πρώτο σύστημα οικιακής ψυχαγωγίας που εισήγαγε την έννοια του στερεοσκοπικού 3D, προσφέροντας έτσι ακόμη περισσότερες δυνατότητες σε developers και gamers.
Η επιτυχία της σειράς PlayStation οδήγησε τον ιαπωνικό κολοσσό στο να ασχοληθεί και με τα φορητά συστήματα, διαθέτοντας το PlayStation Portable (PSP), το οποίο αν και ηττήθηκε από το ανταγωνιστικό Nintendo DS, έφτασε στα χέρια 67.8 εκατομμυρίων χρηστών. H ανάπτυξή του ανακοινώθηκε κατά τη διάρκεια της Ε3 του 2003, όταν και ο Ken Kutaragi το χαρακτήρισε ως το «Walkman του 21ου αιώνα», θέλοντας να εστιάσει στις multimedia δυνατότητες που είχε. Η επίσημη αποκάλυψή του έγινε στην Ε3 της επόμενης χρονιάς, ενώ ανακοινώθηκε πως πάνω από 99 εταιρίες εργάζονται ήδη σε τίτλους. Στις 12 Δεκεμβρίου του 2004, το σύστημα κυκλοφόρησε στην Ιαπωνία και κατάφερε να φτάσει στα χέρια 200 χιλιάδων καταναλωτών. Η αγορά της Ευρώπης το υποδέχτηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου με σημαντική διαφορά τιμής που έγινε άμεσα αντιληπτή και αντικείμενο σχολιασμού από τους gamers. Παρόλα αυτά, σχεδόν 200 χιλιάδες καταναλωτές το προμηθεύτηκαν μόνο από τα καταστήματα της Μεγάλης Βρετανίας, μέσα στο πρώτο 24ωρο.
Το πρώτο redesign ήρθε για το PSP στην Ε3 του 2007 με το PSP-2000 που ήταν 33% πιο ελαφρύ και 19% πιο λεπτό από το αρχικό μοντέλο. Η διάθεσή του ξεκίνησε από τις 6 Σεπτεμβρίου του ίδιου χρόνου στην αγορά της Ευρώπης. Τον Οκτώβριο του 2008 εμφανίστηκε το PSP-3000, προσφέροντας υποστήριξη για πιο πλούσια γκάμα χρωμάτων και υποστήριξη για έξοδο εικόνας μέσω component και composite καλωδίων. Το PSPgo ήταν η τελευταία απόπειρα της Sony να κινήσει το ενδιαφέρον των gamers με τάση προς το lifestyle, ωστόσο η εμπορική του πορεία δεν ήταν η αναμενόμενη και η Sony σταμάτησε να το προωθεί σχετικά άμεσα. Το PSP-E1000 είναι η τελευταία μορφή του τωρινού φορητού της Sony και ανακοινώθηκε στη φετινή συνέντευξη Τύπου της εταιρίας στο πλαίσιο της Gamescom. Η χαμηλή του τιμή στα 99€ είναι αυτή που θα σφραγίσει το κλείσιμο της πορεία του στην αγορά, αφού το PlayStation Vita έρχεται να πάρει τη σκυτάλη μέσα στο μήνα (για την αγορά της Ιαπωνίας). Χρόνια πολλά, λοιπόν, PlayStation και δεν έχουμε παρά να ευχηθούμε ακόμη πιο επιτυχημένη πορεία!